رویداد ها » کوتاه نوشت » مکتوبات
کد خبر : 361
چهارشنبه - 8 مهر 1394 - 16:22

طالب العلم یا طالب الدنیا

طالب العلم یا طالب الدنیا

بسم اللّه الرّحمن الرّحیم

الحمد لله ربِّ العالمین که خداوند عزّ و جلّ  با عنایات و عطایای لا یتنهایی خویش بر بنده ی احقر خود  کرم نموده و در تقدیر اینجانب مشغولیت در راستای درک و فهم و ابلاغ علوم دینی خود را عطا نموده و ما را با لقب بسیار عظیم و ثقیل سربازی امام صاحب الزمان علمیّت بخشیده است.

حال در این مجال برآنیم که درد دلی کنیم درمورد عزیزان و دوستانی که در این راه نیستند و یا قصد ترک این صراط حق را دارند.

مطمئناً  بر اهل مطالعات و مطلعین از دین مستور نیست که از افضل ترین کارها نزد خداوند متعال و بتّبع در نزد رسول اللّه و معصومین، تلاش مومن برای بدست آوردن علوم منسوب به رسول الله و ائمه (علیهم السلام) می باشد که منظور اکثر روایات در باب فضیلت علم و طالب علم براین مورد اشاره دارد.

قال رسول الله: مَن طلبَ العلمَ لِله، فهو کالصائم نهارَه القائمِ لیلَه، وإنَّ باباً من العلمِ یتعلَّمُه الرَّجلُ خیرٌ له من أن یکونَ لَهُ أبوقبیس ذهباً فأنفَقَهُ فی سبیل اللهِ»

هرکه دانش را برای خدا بجوید، چونان کسی است که روز خود را به روزه، و شب خود را به عبادت سپری کند و آدمی اگر فصلی از علوم را بیاموزد، بهتر از آن است که به اندازه کوه ابوالقبیس طلا داشته و آن را در راه خدا انفاق کند.

حال آنانی که از تحصیل دانش کنارند با چه زحمت و تلاشی میخواهند اینچنین برکتی را دشت کنند، کسی که هرلحظه و آنِ او تسبیح و تقدیس نوشته می شود و نوَمِ او عبادت!

آیا چنین افرادی این روایت را نشنیده اند که «قال ابوعبدالله (امام صادق) : إذا ارادَ اللهُ بعبدٍ خیراً فَقَّهَهُ فی الدِّینِ»

حال اگر خداوند برای کسی این خیر را بخواهد و این فرد لطف خداوند را که از مصادیق بسط ید رحمت خداوندی است، رد کند تکلیف چیست؟ آیا برای او علیه خداوند حجتی خواهد بود؟!

برخی از افرادی که از آمدن به حوزه و یا اینکه از حوزه با هر بهانه ی واهی و اکثراً شیطانی خارج می شوند، ابراز می کنند که آیا قرار است که همه مردم فقیه در علم باشند؟

در پاسخ باید گفت که با وجود دعوت رسول الله به دین مبین اسلام و اعلام برتریت دین مبین نسبت به بقیه ادیان و با وجود بیّن بودن این امر در عصر حاضر هم آیا همه به این دین و مسلک تن می دهند؟ مطمئناً نه؛ مگر کسانی که عقل سلیم و منصفی داشته باشند که در مقابل دلائل محکم دین سر تسلیم فرد بیاورند. حال مسئله دعوت ما برای ورود به حوزه و قدم برداشتن در راه تحصیل علوم دینی هم همین گونه است. دلائل متقن و محکمی وجود دارد که بهترین کار و پرسودترین کار برای عاقبتی که در آخرت خواهیم داشت،راه تحصیل علوم و قدم برداشتن در صراط تفقه فی دین است ولی کو گوش شنوا! و کو عقل سلیم!

اکثریت افرادی که از صراط تحصیل علوم کنارند مشغول عبادت اند و به آن دلخوش اند ولی غافل از اینکه روایاتی رو داریم که راه پرسود تری را برای آنها مشخص میکند؛ حال یا باید به آخرت ایمان داشته باشیم و دنیا را بازار و مجالی برای کسب توشه بدانیم و سعی در جمع کردن توشه بیشتر در کمترین زمان باشیم که در روایت زیر آن را بیان کرده اند و یا اینکه اعلام کنیم که ما فریفته دنیاییم و کاری با علوم نداریم و بر همین متاع هرچند اندک و فانی دنیا بسنده کرده ایم!!

رسول الله (صلى الله علیه وآله): فضل العالم عن العابد کفضل القمر على سائر النجوم لیله البدر.( أمالی الصدوق: ۵۸ / ۹.)

الإمامُ الصّادقُ علیه السلام : عالِمٌ أفضَلُ مِن ألفِ عابِدٍ و ألفِ زاهِدٍ. (تحف العقول : ۳۶۴.)

امام صادق علیه السلام : یک عالم برتر از هزار عابد و هزار زاهد است.

الإمامُ علیٌّ علیه السلام : رَکعَتانِ مِن عالِمٍ خَیرٌ مِن سَبعینَ رَکعَهً مِن جاهِلٍ ؛ لأِنَّ العالِمَ تَأتیهِ الفِتنَهُ فیَخرُجُ مِنها بِعِلمِهِ ، و تَأتی الجاهِلَ فیَنسِفُهُ نَسفا. (الاختصاص : ۲۴۵.)

امام على علیه السلام : دو رکعت نماز عالم، بهتر از هفتاد رکعت نماز نادان است؛ زیرا عالم با فتنه (شرایط گمراه کننده) رو به رو مى شود، امّا به واسطه دانش خود از آن بیرون مى رود، ولى جاهل با فتنه رو به رو مى گردد و در آن خُرد و متلاشى مى شود.

الإمامُ الصّادقُ علیه السلام : إذا کانَ یَومُ القِیامَهِ بَعَثَ اللّه ُ عَزَّ و جلَّ العالِمَ و العابِدَ ، فإذا وَقَفا بَینَ یَدَیِ اللّه ِ عَزَّ و جلَّ قیلَ لِلعابِدِ : انطَلِق إلَى الجَنَّهِ ، و قیلَ لِلعالِمِ : قِفْ تَشفَعْ لِلنّاسِ بِحُسنِ تَأدیبِکَ لَهُم . (علل الشرائع : ۳۹۴/۱۱.)

امام صادق علیه السلام : چون روز قیامت شود خداوند عزّ و جلّ عالم و عابد را برانگیزد. چون آن دو در پیشگاه خداوند عزّ و جلّ بایستند، به عابد گفته شود: به بهشت برو و به عالم گفته شود: بایست و به سبب آن که مردم را نیکو تربیت کردى، شفاعتشان کن.

رسولُ اللّه ِ صلى الله علیه و آله : فَضلُ العالِمِ عَلى العابِدِ بِسَبعینَ دَرَجَهً ، بَینَ کُلِّ دَرَجَتَینِ حُضْرُ الفَرَسِ سَبعینَ عاما ؛ و ذلکَ أنَّ الشَّیطانَ یَضَعُ البِدعَهَ لِلنّاسِ فیُبصِرُها العالِمُ فیَنهى عَنها ، و العابِدُ مُقبِلٌ عَلى عِبادَتِهِ لا یَتَوَجَّهُ لَها و لا یَعرِفُها. (روضه الواعظین : ۱۷.)

عالم بر عابد، هفتاد درجه برتری دارد که فاصله هر درجه مسافتی است که اسب با هفتاد سال دویدن طی میکند، زیرا شیطان برای مردم بدعت می آفریند و این عالم آن کسی است که آن را تشخیص می دهد و از میان می برد، درحالی که عابد مشغول عبادتش است و به آن توجهی ندارد و آن را نمی شناسد.

رسول الله صلى الله علیه و آله : ساعَهٌ مِن عالِمٍ یَتَّکِئُ عَلى فِراشِهِ یَنظُرُ فی عَمَلِهِ ، خَیرٌ مِن عِبادَهِ العابِدِ سَبعینَ عاما. (روضه الواعظین : ۱۶.)

پیامبر خدا صلى الله علیه و آله : یک ساعت تکیه زدن عالم بر بستر خویش و نگریستن در کار و عملش، بهتر از هفتاد سال عبادت عابد است.

حال افرادی بجای اینکه در حوزه باشند و از این فیض اکبر خداوندی متنعم شوند در حال بازی کردن با دنیا( ملاعبه) هستند و با هر توجیح غیر عقلی در کارهایی قدم میگذارند که به وضوح نشانگر عاقبت افرادی هستند که دست رد بر سینه سربازی امام زمان میزنند و به راحتی هرچه تمام تر  با برخی از بهانه های پوچ از راه حق و برتر دور می شوند.

برای اینکه برتریّت مطلق علم و تحصیل علوم رو بدانید می توانید به  کتبی چون اصول کافی، المراد من منیه المرید و علل الشرایع، میزان الحکمه و  ….  مراجعه نمائید که روایات متقن و خیلی واضحی در این امر موجود است.

شاید که مفید فایده باشد و کارگر افتـــــــــــــد.

سید مهدی رحیمی

۱۳۹۴/۰۷/۰۸